huono äänentoisto

Kun viimeisen päälle viilattu visuaalinen ilme ja kelvoton painojälki kohtaavat, ei hymy ole herkässä: painotalo saa kuulla kunniansa ja koko setti menee uusiksi. Kun brändiä mukaileva, laadukas musiikki tulvii ulos mukipuhelimen tasoisesta äänentoistojärjestelmästä, ei kukaan sano mitään. Siihen tyydytään. – Musiikinhan voi tarvittaessa pitää aivan hiljaisella, jolloin äänentoiston kelvottomuus jää salaisuudeksi.

Vaikka isoissa ketjuissa taustamusiikin brändäykseen aletaan pikkuhiljaa heräämään, katkeaa laatuajattelu usein viimeistään äänentoiston kohdalla.

KUULOSTAAKO SINUN ASIAKASTILASSASI TÄLTÄ…

Suomalaisen taustamusiikin tilan selvitys ei vaadi järeitä tutkimusmetodeja. Nopean läpileikkauksen saa pelkällä ostoskeskuskierroksella.

Vaihe 1: Astut sisään kansainvälisen vaate- tai kenkäkauppaketjun liikkeeseen. Heti kynnyksen yli päästyäsi tunnet siirtyneesi omaan, erilliseen tilaan. Kauppakeskuksen hälinä kuulutuksineen jää taakse ja sinut ympäröi tasainen musiikkimaailma, joka istuu täydellisesti liikkeen ilmeeseen ja brändimielikuvaan. Hyvä fiilis tarttuu, tempaa mukaansa.

Missään kohtaa liikettä musiikki ei kuulu häiritsevän kovaa tai vaivaannuttavan hiljaa. Musiikki ja sen eri tasot toistuvat tasaisesti. Vaikka musiikki kuuluu selkeästi, se ei kuitenkaan ole niin kovalla, että keskustelu vaatisi äänesi korottamista.

… VAI TÄLTÄ?

Vaihe 2: Astut sisään kotimaiseen myymälään. Todennäköisin ensireaktiosi: et ole aivan varma, onko tilassa musiikkia vai ei… Hetkinen… aivan niin kuin tuolta kuuluisi jotain… Vai onkohan se sittenkin kauppakeskuksen yleistilojen musiikkia?

Kävelet peremmälle. Tutustut myymälän tuotevalikoimaan ja siirryt ensimmäisen hyllyn kohdalle: Ping! Musiikkia! Kyllä vain, hyllyn yläpuolella on kaiutin, joka syytää ulos musiikkia. Voit miltei nähdä musiikin kuuluvuusalueen piirtyvän juuri kyseiseen kohtaan – aivan kuin tämä hylly olisi myymälän ainoa strategisesti merkittävä kohde. Siirryt seuraavan hyllyn kohdalle. Musiikki loittonee. Vaikka kuinka terästät kuuloasi, et enää tunnista kappaleita.

Kaiuttimien välittömässä läheisyydessä musiikki kuulostaa erehdyttävästi siltä kuin se tulisi ulos peltipurkista: tsih, tsih, tsih… Metallisen terävä ja ohut soundi, joka kuulostaa jotenkin tutulta. Kyllä vain: mieleesi muistuu kampanja, jossa sipsiputkilosta saatua koodia vastaan sai pienen, kännykkään kiinnitettävän kaiuttimen. That’s it!

ÄÄNENTOISTO ON PALJON VARTIJANA

Ei tarvitse olla tutkimusguru todetakseen, että taustamusiikki on suomalaisissa myymälöissä ja ravintoloissa lapsenkengissään kansainvälisiin ketjuihin nähden. Taustamusiikin ytimen tulisi aina olla brändäyksessä. Brändäyksen rinnalla tulisi kuitenkin käydä myös kriittinen dialogi äänentoistosta.

Äänentoisto on paljon vartijana: taustamusiikilla vaikutetaann asiakkaiden viihtyvyyteen ja parhaimmillaan myös ostohalukkuuteen. Kun taustamusiikki on suunniteltu brändin mukaiseksi, jää loppu kiinni äänentoistosta. Se voi vetää maton alta tai kohottaa asiakaskokemuksen aivan uudelle tasolle. – Kumman vaihtoehdon sinä valitset?

Kun seuraavan kerran kiertelet eri ketjujen liikkeissä, pidäpä korvat hörölläsi ja mieti hetki: miltä haluat yrityksesi kuulostavan: vaiheelta 1 vai 2?

Mikäli kaipaat apua taustamusiikin ja/tai äänentoiston suunnitteluun, anna meidän auttaa. Mediacone-taustamusiikkipalvelu pitää sisällään taustamusiikin brändäyksen, automatisoidun jakelun sekä äänentoiston suunnittelun, tekniikan ja konsultaation.

Sanna Suonpää
Markkinointi- ja asiakkuusjohtaja, Pinesker Oy
Puhelin: 050 3000 389
sanna@pinesker.com

Lue myös:

Kuka määrittelee, miltä yrityksesi kuulostaa?

Ammattitaidolla suunniteltu taustamusiikki lisää myyntiä