Ammattitaidolla suunniteltu taustamusiikki edistää myyntiä.

Ammattitaidolla suunniteltu taustamusiikki edistää myyntiä.

Taustamusiikki on brändin osa – siinä missä yrityksen visuaalinen ilme ja yhtä kiinteä osa tunnelmaa kuin toimitilasi sisustus. Uskoisitko ravintolasi tai kauppasi tilasuunnittelun henkilökuntasi käsiin? Tuskinpa.

Kun laadukkaista kännykkäkameroista tuli jokamiehen väline ja nopeasta, Instagram-kelpoisesta kuvankäsittelystä arkea, saattoi joku povata ammattivalokuvaajien tarinalle loppua. Kun editointiohjelmien hinnat romahtivat ja Youtube-sukupolvi oppi videoleikkauksen salat jo ennen lukutaidon kehittymistä, saattoi joku ajatella, että koulutetut editoijat – So Last Season!

Canvan kaltaiset graafisen suunnittelun omatoimiohjelmat valmiine layoutteineen ovat oiva apu esimerkiksi aloittelevalle yritykselle. Matalan kynnyksen ohjelmistot ja palvelukokonaisuudet eivät silti korvaa asiantuntijan näkemystä. Vaikka puolivalmiista graafisista ilmeistä saisi koottua kivan näköisen lopputuloksen, se ei silti ole tae sille, että olet onnistunut tekemään ilmeestä brändisi mukaisen tai ettei sama ilme tulisi vastaan yrityksesi kannalta epäkiitollisessa yhteydessä.

Valmiisiin soittolistoihin perustuvat taustamusiikkipalvelut ovat musiikkipuolen Canva. – Niiden tarjoamat ratkaisut perustuvat keskiarvoihin ja lopputulos on täysin kiinni palvelua käyttävän asiantuntemuksesta.

TIEDÄTKÖ SINÄ, MILLAINEN MUSIIKKI LISÄÄ MYYNTIÄ?

Ravintolamaailmassa taustamusiikki on kiinteä osa toimintaa. Silti konseptoiduissakin ravintolaketjuissa törmää tämän tästä siihen, että konseptoinnin ajatus on katkennut juuri musiikin kohdalla. Musiikin suunnittelusta saattaa vastata ravintolan henkilökuntaan kuuluva musiikkidiggari tai pahimmillaan musiikkityyli vaihtuu sen mukaan, kuka henkilökunnasta sattuu olemaan työvuorossa. – Ei järin linjakasta.

Tiesitkö, että musiikillisilla valinnoilla voidaan vaikuttaa esimerkiksi siihen, kuinka pitkään asiakkaasi viihtyy ravintolassasi tai siihen, millaisessa ostodraivissa hän kulkee myymälässäsi? Taustamusiikilla voidaan myös ohjata asiakaskohderyhmän valikoitumista. Osaisitko sinä tai joku henkilöstöösi kuuluva tehdä ne musiikilliset valinnat, joilla tuetaan edellä mainittuja asioita?

Ammattitaidolla suunniteltu taustamusiikki vahvistaa yrityksen brändimielikuvaa ja sen avulla lisätään viihtyvyyttä sekä parhaimmillaan myös edistetään yrityksen myyntiä. Ei siis ole ihan yhdentekevää, kuka ja millaisella kompetenssilla valitsee asiakastilasi musiikit.

RAKENNATKO BRÄNDIÄSI KESKIARVOJEN VARAAN VAI RÄÄTÄLÖIDYSTI?

Elämme omatoimipalveluiden kulta-aikaa. Vaikka niiden avulla erilaisten toimintojen toteuttaminen on periaatteessa helppoa, ei palvelu koskaan sisällä näkemystä, joka on kohdennettu juuri sinulle; sinun yrityksellesi. Omatoimipalvelulla saat keskiarvoihin perustuvan ratkaisun. Jossain kohtaa se voi ratkaisuna olla ihan riittävä. Jos välität vähääkään brändistäsi, niin mieti kahdesti.

Rakennatko sinä yrityksesi brändiä keskiarvojen varaan vai räätälöidysti? Mikäli olet kiinnostunut jälkimmäisestä, olemme mielellämme avuksi. Mediacone on asiakastilamarkkinoinnin kokonaisratkaisu. Taustamusiikkipalvelumme pitää sisällään sekä asiantuntijaosaamisen että huipputeknologian. Me huolehdimme taustamusiikkisi brändäyksestä, keinoälypohjainen teknologiamme päivittää soittolistasi automaattisesti – brändiäsi kunnioittaen.

Kirjoittaja:
Sanna Suonpää
Markkinointi- ja myyntijohtaja, Pinesker Media Company/Mediacone

>> Lue lisää taustamusiikkipalveluistamme!

>> Tutustu myös kuvapuolen palveluihimme: diginäyttöratkaisuihin ja sisällöntuotantopalveluun.

Lue myös:

Ammattitaidolla suunniteltu taustamusiikki edistää myyntiä