ANNATKO KEHNON ÄÄNENTOISTON PILATA TAUSTAMUSIIKKISI?

huono äänentoisto

Kun viimeisen päälle viilattu visuaalinen ilme ja kelvoton painojälki kohtaavat, ei hymy ole herkässä: painotalo saa kuulla kunniansa ja koko setti menee uusiksi. Kun brändiä mukaileva, laadukas musiikki tulvii ulos mukipuhelimen tasoisesta äänentoistojärjestelmästä, ei kukaan sano mitään. Siihen tyydytään. – Musiikinhan voi tarvittaessa pitää aivan hiljaisella, jolloin äänentoiston kelvottomuus jää salaisuudeksi.

Vaikka isoissa ketjuissa taustamusiikin brändäykseen aletaan pikkuhiljaa heräämään, katkeaa laatuajattelu usein viimeistään äänentoiston kohdalla.

KUULOSTAAKO SINUN ASIAKASTILASSASI TÄLTÄ…

Suomalaisen taustamusiikin tilan selvitys ei vaadi järeitä tutkimusmetodeja. Nopean läpileikkauksen saa pelkällä ostoskeskuskierroksella.

Vaihe 1: Astut sisään kansainvälisen vaate- tai kenkäkauppaketjun liikkeeseen. Heti kynnyksen yli päästyäsi tunnet siirtyneesi omaan, erilliseen tilaan. Kauppakeskuksen hälinä kuulutuksineen jää taakse ja sinut ympäröi tasainen musiikkimaailma, joka istuu täydellisesti liikkeen ilmeeseen ja brändimielikuvaan. Hyvä fiilis tarttuu, tempaa mukaansa.

Missään kohtaa liikettä musiikki ei kuulu häiritsevän kovaa tai vaivaannuttavan hiljaa. Musiikki ja sen eri tasot toistuvat tasaisesti. Vaikka musiikki kuuluu selkeästi, se ei kuitenkaan ole niin kovalla, että keskustelu vaatisi äänesi korottamista.

… VAI TÄLTÄ?

Vaihe 2: Astut sisään kotimaiseen myymälään. Todennäköisin ensireaktiosi: et ole aivan varma, onko tilassa musiikkia vai ei… Hetkinen… aivan niin kuin tuolta kuuluisi jotain… Vai onkohan se sittenkin kauppakeskuksen yleistilojen musiikkia?

Kävelet peremmälle. Tutustut myymälän tuotevalikoimaan ja siirryt ensimmäisen hyllyn kohdalle: Ping! Musiikkia! Kyllä vain, hyllyn yläpuolella on kaiutin, joka syytää ulos musiikkia. Voit miltei nähdä musiikin kuuluvuusalueen piirtyvän juuri kyseiseen kohtaan – aivan kuin tämä hylly olisi myymälän ainoa strategisesti merkittävä kohde. Siirryt seuraavan hyllyn kohdalle. Musiikki loittonee. Vaikka kuinka terästät kuuloasi, et enää tunnista kappaleita.

Kaiuttimien välittömässä läheisyydessä musiikki kuulostaa erehdyttävästi siltä kuin se tulisi ulos peltipurkista: tsih, tsih, tsih… Metallisen terävä ja ohut soundi, joka kuulostaa jotenkin tutulta. Kyllä vain: mieleesi muistuu kampanja, jossa sipsiputkilosta saatua koodia vastaan sai pienen, kännykkään kiinnitettävän kaiuttimen. That’s it!

ÄÄNENTOISTO ON PALJON VARTIJANA

Ei tarvitse olla tutkimusguru todetakseen, että taustamusiikki on suomalaisissa myymälöissä ja ravintoloissa lapsenkengissään kansainvälisiin ketjuihin nähden. Taustamusiikin ytimen tulisi aina olla brändäyksessä. Brändäyksen rinnalla tulisi kuitenkin käydä myös kriittinen dialogi äänentoistosta.

Äänentoisto on paljon vartijana: taustamusiikilla vaikutetaann asiakkaiden viihtyvyyteen ja parhaimmillaan myös ostohalukkuuteen. Kun taustamusiikki on suunniteltu brändin mukaiseksi, jää loppu kiinni äänentoistosta. Se voi vetää maton alta tai kohottaa asiakaskokemuksen aivan uudelle tasolle. – Kumman vaihtoehdon sinä valitset?

Kun seuraavan kerran kiertelet eri ketjujen liikkeissä, pidäpä korvat hörölläsi ja mieti hetki: miltä haluat yrityksesi kuulostavan: vaiheelta 1 vai 2?

Mikäli kaipaat apua taustamusiikin ja/tai äänentoiston suunnitteluun, anna meidän auttaa. Mediacone-taustamusiikkipalvelu pitää sisällään taustamusiikin brändäyksen, automatisoidun jakelun sekä äänentoiston suunnittelun, tekniikan ja konsultaation.

Sanna Suonpää
Markkinointi- ja asiakkuusjohtaja, Pinesker Oy
Puhelin: 050 3000 389
sanna@pinesker.com

Lue myös:

Kuka määrittelee, miltä yrityksesi kuulostaa?

Ammattitaidolla suunniteltu taustamusiikki lisää myyntiä

KUKA MÄÄRITTELEE, MILTÄ YRITYKSESI KUULOSTAA?

 Ammattitaidolla suunniteltu taustamusiikki edistää myyntiä.

Ammattitaidolla suunniteltu taustamusiikki edistää myyntiä.

Taustamusiikki on brändin osa – siinä missä yrityksen visuaalinen ilme ja yhtä kiinteä osa tunnelmaa kuin toimitilasi sisustus. Uskoisitko ravintolasi tai kauppasi tilasuunnittelun henkilökuntasi käsiin? Tuskinpa.

Kun laadukkaista kännykkäkameroista tuli jokamiehen väline ja nopeasta, Instagram-kelpoisesta kuvankäsittelystä arkea, saattoi joku povata ammattivalokuvaajien tarinalle loppua. Kun editointiohjelmien hinnat romahtivat ja Youtube-sukupolvi oppi videoleikkauksen salat jo ennen lukutaidon kehittymistä, saattoi joku ajatella, että koulutetut editoijat – So Last Season!

Canvan kaltaiset graafisen suunnittelun omatoimiohjelmat valmiine layoutteineen ovat oiva apu esimerkiksi aloittelevalle yritykselle. Matalan kynnyksen ohjelmistot ja palvelukokonaisuudet eivät silti korvaa asiantuntijan näkemystä. Vaikka puolivalmiista graafisista ilmeistä saisi koottua kivan näköisen lopputuloksen, se ei silti ole tae sille, että olet onnistunut tekemään ilmeestä brändisi mukaisen tai ettei sama ilme tulisi vastaan yrityksesi kannalta epäkiitollisessa yhteydessä.

Valmiisiin soittolistoihin perustuvat taustamusiikkipalvelut ovat musiikkipuolen Canva. – Niiden tarjoamat ratkaisut perustuvat keskiarvoihin ja lopputulos on täysin kiinni palvelua käyttävän asiantuntemuksesta.

TIEDÄTKÖ SINÄ, MILLAINEN MUSIIKKI LISÄÄ MYYNTIÄ?

Ravintolamaailmassa taustamusiikki on kiinteä osa toimintaa. Silti konseptoiduissakin ravintolaketjuissa törmää tämän tästä siihen, että konseptoinnin ajatus on katkennut juuri musiikin kohdalla. Musiikin suunnittelusta saattaa vastata ravintolan henkilökuntaan kuuluva musiikkidiggari tai pahimmillaan musiikkityyli vaihtuu sen mukaan, kuka henkilökunnasta sattuu olemaan työvuorossa. – Ei järin linjakasta.

Tiesitkö, että musiikillisilla valinnoilla voidaan vaikuttaa esimerkiksi siihen, kuinka pitkään asiakkaasi viihtyy ravintolassasi tai siihen, millaisessa ostodraivissa hän kulkee myymälässäsi? Taustamusiikilla voidaan myös ohjata asiakaskohderyhmän valikoitumista. Osaisitko sinä tai joku henkilöstöösi kuuluva tehdä ne musiikilliset valinnat, joilla tuetaan edellä mainittuja asioita?

Ammattitaidolla suunniteltu taustamusiikki vahvistaa yrityksen brändimielikuvaa ja sen avulla lisätään viihtyvyyttä sekä parhaimmillaan myös edistetään yrityksen myyntiä. Ei siis ole ihan yhdentekevää, kuka ja millaisella kompetenssilla valitsee asiakastilasi musiikit.

RAKENNATKO BRÄNDIÄSI KESKIARVOJEN VARAAN VAI RÄÄTÄLÖIDYSTI?

Elämme omatoimipalveluiden kulta-aikaa. Vaikka niiden avulla erilaisten toimintojen toteuttaminen on periaatteessa helppoa, ei palvelu koskaan sisällä näkemystä, joka on kohdennettu juuri sinulle; sinun yrityksellesi. Omatoimipalvelulla saat keskiarvoihin perustuvan ratkaisun. Jossain kohtaa se voi ratkaisuna olla ihan riittävä. Jos välität vähääkään brändistäsi, niin mieti kahdesti.

Rakennatko sinä yrityksesi brändiä keskiarvojen varaan vai räätälöidysti? Mikäli olet kiinnostunut jälkimmäisestä, olemme mielellämme avuksi. Mediacone on asiakastilamarkkinoinnin kokonaisratkaisu. Taustamusiikkipalvelumme pitää sisällään sekä asiantuntijaosaamisen että huipputeknologian. Me huolehdimme taustamusiikkisi brändäyksestä, keinoälypohjainen teknologiamme päivittää soittolistasi automaattisesti – brändiäsi kunnioittaen.

Kirjoittaja:
Sanna Suonpää
Markkinointi- ja myyntijohtaja, Pinesker Media Company/Mediacone

>> Lue lisää taustamusiikkipalveluistamme!

>> Tutustu myös kuvapuolen palveluihimme: diginäyttöratkaisuihin ja sisällöntuotantopalveluun.

Lue myös:

Ammattitaidolla suunniteltu taustamusiikki edistää myyntiä

VIISI VINKKIÄ DIGINÄYTTÖJEN HYÖDYNTÄMISEEN SISÄISESSÄ VIESTINNÄSSÄ

Tavoitatko henkilöstösi? Hukkuuko viestisi monikanavaisen viestinnän kakofoniaan?

Työntekijöiden iso ikäjakauma tuo mukanaan erilaisia medioiden käyttötottumuksia – samoin erilaiset työtehtävät ja työntekotavat. Läppärin näytöllä ja kännykän ruudulla viestisi kilpailee huomiosta monen muun sisällön kanssa. – Kuinka varmistaa, että sisäisen tiedonkulun kannalta tärkeät asiat tulevat varmasti noteeratuiksi ja miten viestiä tavalla, joka vahvistaa myös henkilöstösi yhteenkuuluvuudentunnetta?

Diginäyttöviestintä kasvaa räjähdysmäistä vauhtia. Sen funktio myynnin edistäjänä on oivallettu, mutta sisäisessä viestinnässä sitä ei vielä juurikaan hyödynnetä. Diginäyttöviestinnän mahdollisuudet ovat kuitenkin lähes rajattomat.

DIGINÄYTTÖ JA INTRANET – TÄYDELLINEN PARI!

Diginäyttö on erinomainen sisäisen viestinnän kanava ja intranet-viestinnän aisapari - huomioarvoltaan suuri lisämedia. Diginäyttöviestintä tukee luontaisesti intranetin käytön nousevia trendejä: visuaalisuutta, videoiden katselua, tunnelmien jakamista ja osallistamista (Intranet-palvelut Suomessa 2006).

Vaikka osa työntekijöistä tekisikin etätyötä tai työskentelisi pääosin päätoimipisteiden ulkopuolella, suurin osa henkilöstöstä käy kuitenkin säännöllisesti toimipisteellään. Oikein asemoidut diginäytöt tavoittavat kiireisen työntekijäsi erilaisissa odotustilanteissa: tauko- ja lounastiloissa ja hissien edustoilla – tai ohikulkupaikoissa. Median ehdoilla ja sen mahdollisuudet ymmärtäen tuotettu diginäyttösisältö myös huomataan.

NÄIN HYÖDYNNÄT DIGINÄYTTÖJÄ

Diginäyttöviestinnän mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Sisäisessä viestinnässä voit hyödyntää sitä mm. seuraavilla tavoilla:

1. TYÖNTEKIJÖIDEN MOTIVOINTI JA ME-HENGEN NOSTATUS
Diginäytöt tarjoavat mahdollisuuden erilaisten saavutusten nostatukselle tai vaikka uusien työntekijöiden esittelylle. Voit nostaa näyttösisällöiksi esimerkiksi tiimien tai jopa yksittäisten työntekijöiden saavutuksia tai yrityksesi tuotekehityksen läpimurtoja. 

2. OSALLISTAMINEN
Diginäyttöviestintä tarjoaa loistavat puitteet henkilöstön osallistamiseen. Jotta kanavasi olisi aidosti kaikkien kanava, kannattaa henkilöstöä houkutella myös sisällöntuottajiksi. Miltä kuulostaisivat esimerkiksi henkilöstön itsensä tekemät, Youtube-kulttuurista tutut ”minun päiväni” -tyyppiset videoclipit? Näytön voi myös halutessaan jakaa muutamaan eri osioon, jolloin yksi osa voitaisiin varata henkilökunnan työhön liittyvien some-päivitysten jakamiseen: päivän annoskuvat lounasravintoloista tai tunnelmapostaukset: ”J Mahtava fiilis, tein juuri 10 000 kaupat!”

3. TYÖHYVINVOINTI JA JAKSAMINEN
Kerro työntekijöillesi erilaisista harrastusmahdollisuuksista, yhteisistä illanvietoista tai järjestä näyttöjen kautta vaikka ohjattu taukojumppa!

4. MUISTUTTAMINEN
”Muistathan ilmoittaa xx mennessä, kuinka monelle asiakkaallesi annat joululahjoja.” ”Loma-aika lähestyy! Muista jättää talviloma-anomuksesi viimeistään ensi perjantaina.” Diginäyttö toimii loistavasti viimehetken muistuttajana.

5. YRITYS- JA TOIMIALAKOHTAINEN TIEDOTUS
Uusien tuotteiden lanseeraukset, yrityksesi toimialaan liittyvät lainsäädännölliset linjaukset, yhteistyökumppanisi muutto uusiin tiloihin. Nosta diginäytöllä esiin esimerkiksi toimialaanne liittyviä uutisia. Osa henkilöstöstäsi on varmasti ajan tasalla kaikesta, mitä alallasi tapahtuu, mutta eivät kaikki. Diginäytöllä viestit nopeasti keskeiset, henkilökunnan asiantuntijuuden kannalta oleelliset asiat.

Koska media on vasta lähtöpiste, autamme sinua siihen liittyvän sisällön suunnittelussa ja tuotannossa. Saat yrityksemme kautta myös tarvittavat tekniset ratkaisut. Pinesker Media Company, on digitaaliseen asiakastilamarkkinointiin erikoistunut yritys. Päätuotteemme on Mediacone: asiakastilamarkkinoinnin kokonaispalvelu.

Lue myös:
Tulosta tuottava asiakaspalvelu imitoi verkkokauppojen logiikkaa

Kirjoittaja:

Sanna Suonpää
Markkinointi- ja myyntijohtaja, Pinesker Media Company/Mediacone

AMMATTITAIDOLLA SUUNNITELTU TAUSTAMUSIIKKI LISÄÄ MYYNTIÄ

Ei ole yhdentekevää, miltä myymälässäsi tai ravintolassasi kuulostaa. - Taustamusiikilla on tutkitusti merkittävä vaikutus tunnelmaan ja tunnelmalla puolestaan asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. 

Muistatko, millaista musiikkia soitetaan suosikkiravintolassasi tai lähikaupassasi? – Ehkäpä et. Hyvin suunniteltu taustamusiikki on nimensä mukaisesti taustalla: se ei häiritse, eikä vie väärällä tavalla huomiota. Hyvin suunniteltuna se on saumaton ja eheä osa ravintola- tai myymäläkonseptia. Se toimii tiedostamattomalla tasolla luoden tunnelmaa ja vaikuttaen asiakkaiden mielentilaan.

Taustamusiikissa asiakaskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä on kolme: tempo, tyyli ja voimakkuus. Näillä kaikilla on vahva vaikutus siihen, kuinka paljon asiakkaasi haluaa uhrata aikaansa ja rahaansa toimitilassasi. – Melko oleellisia asioita liiketoiminnan kannalta, vai mitä?

VIISI VINKKIÄ TAUSTAMUSIIKIN SUUNNITTELUUN

Taustamusiikki ei ole välttämätön paha, eikä sen suunnittelua myöskään saisi tehdä liian heppoisin perustein. Musiikkivalinnat eivät saisi perustua olettamuksiin tai kenenkään henkilökohtaisiin mieltymyksiin, vaan ne tulisi tehdä faktapohjaisesti. Taustamusiikilla on oma tarkkaan määritelty tehtävänsä, joka sen tulee täyttää.

Ohessa listaa asioista, jotka tulisi ottaa huomioon taustamusiikkia suunniteltaessa.

1.    BRÄNDISI MUKAISESTI
Musiikin tulee istua paikan luonteeseen. Sen tulee kytkeytyä brändin ytimeen ja olla täysin linjassa sen kanssa. Mikäli musiikki poikkeaa täysin brändisi tyylistä, voit olla varma, että se vaikuttaa kielteisesti asiakkaittesi viihtyvyyteen tai vetää puoleensa ei-tavoiteltavia kohderyhmiä.

2.    TUNNE ASIAKKAASI
Taustamusiikin ydin on asiakastuntemus. On tärkeää tietää paitsi se, ketä ja millaisia asiakkaasi ovat, myös, mitä he odottavat ostoskokemukselta.

3.    NOPEAA VAI HIDASTEMPOISTA?
Musiikin tempo vaikuttaa tiedostamattomasti ihmisten energiatasoon ja myös toiminnan tempoon. Tutkimukset osoittavat, että hidastempoinen musiikki saa asiakkaat viihtymään pidempään. Ravintoloissa, joissa asiakkaiden toivotaan viihtyvän pitkään, kannattaakin suosia hidastempoista musiikkia. Fast Food -ravintoloissa puolestaan nopeatempoista, joka saa ihmiset toimimaan nopeasti.

4.    MINKÄ TYYLISTÄ?
Musiikkityyli on kaikkein monisyisin osa taustamusiikin suunnittelua. Tyylin tulee olla täydellisesti linjassa brändin kanssa, mutta sen suunnittelussa tulee huomioida myös muita asioita. On tutkittu (mm. Mindy Pham: Effects of Music on Consumer Behavior, 2014), että esimerkiksi tuttu, pinnalla oleva musiikki ei välttämättä edistä myyntiä. Liian tuttu musiikki vie asiakkaan huomion liiaksi musiikkiin ja pois ostamisesta. Vastaavasti taas esimerkiksi klassisella musiikilla on todettu olevan suora yhteys asiakkaiden rahankäyttöön: myymälöissä, joissa soitetaan klassista musiikkia, asiakkaat ovat taipuvaisempia ostamaan kalliimpia tuotteita.

5.    MILLÄ VOLYYMILLA?
Myös taustamusiikin voimakkuudella voidaan vaikuttaa asiakkaiden viihtyvyyteen ja käyttäytymiseen. Voimakkuutta voidaan hyödyntää jopa kohderyhmien valikoitumisen keinona. Kovaääninen musiikki voi toimia houkuttimena nuorille asiakkaille, mutta karkottimena vanhemmille. – Tämä voi olla jopa joillekin myymälöille tai ravintoloille tietoinen valinta, jonka avulla tavoitellaan tietyn ikäistä kohderyhmää.

Ei siis ole yhdentekevää, millaisin perustein yrityksesi taustamusiikkivalinnat tehdään. Onnistunut taustamusiikki on myynnin generaattori – väline, jonka avulla lisäät asiakkaittesi viihtyvyyttä ja sitä kautta myös ostohalukkuutta.

Kuinka huolella sinun yrityksessäsi on tehty musiikkivalintoihin liittyvä taustatyö? Kuka teillä päättää, miltä brändisi kuulostaa?

Mikäli kaipaat apua taustamusiikkisi suunnitteluun, ota yhteyttä! Mediacone tekee suunnittelun puolestasi ja huolehtii tiloihisi musiikkiratkaisun, joka uudistuu automatisoidusti – brändillesi uskollisella tyylillä.

Lue myös: Annatko kehnon äänentoiston pilata taustamusiikkisi?
Lue tästä lisää aiheeseen liittyvää tutkimustietoa!
 

Tutustu myös Mediaconeen muihin asiakastilamarkkinoinnin ratkaisuihin!

 

Kirjoittaja:

Sanna Suonpää
Markkinointi- ja myyntijohtaja, Pinesker Media Company/Mediacone

TULOSTA TUOTTAVA ASIAKASPALVELU IMITOI VERKKOKAUPPOJEN LOGIIKKAA

Kilpailu kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan kiristyy tasaiseen tahtiin. Kotimaiset kivijalkaliikkeet ovat pulassa, jolleivat pistä kaikkea peliin asiakaspalvelussaan ja myynnin edistämisessään. Ratkaisu haasteeseen on digitaalinen asiakastilamarkkinointi eli diginäytöt ja äänikanava yhdistettyinä ammattitaidolla tuotettuun sisältöön. Asiakastilamarkkinointi houkuttaa, koukuttaa ja ohjaa kulkemaan kassan kautta kotiin.

Asiakas astuu sisään liikkeeseesi, katselee tuotteita ja kyselee aktiivisesti lisätietoja. ”Nyt ollaan jo pitkällä”, ajattelee myyjäsi toiveikkaana. Tyytyväisen näköinen asiakas ei kuitenkaan kävele kassalle, vaan ulos liikkeestäsi. Ikkunasta näet, kuinka hän kaivaa kännykkänsä esiin ja alkaa näpytellä. Mitä todennäköisimmin hän tekee juuri parhaillaan tilausta kansainvälisestä verkkokaupasta – tilattava tuote on tismalleen sama kuin liikkeesi myymä, mutta hinta puolet edullisempi. Missä mentiin metsään?

Palvelun merkityksestä globaalin talouden kilpailuetuna on puhuttu jo vuosikaudet, suorastaan uuvuttavuuteen saakka. Merkitseekö hyvä palvelu vain mangustin terhakkuudella tiskin takaa pystyyn pomppaavaa myyjää ”kuinka voin auttaa” -hymyllä höystettynä vai voisiko se tarkoittaa jotain muutakin? Mitä kivijalkaliikkeiden tulee tehdä, jotta he välttyvät päätymästä pelkiksi tuotteiden Show Room -tiloiksi?

”KUINKA VOIN OLLA AVUKSI?”

Netti on opettanut meidät vaativiksi asiakaspalvelun suhteen. Siinä missä ison kauppaketjun liikkeessä myyjään törmää vain tuurilla, on hyvässä verkkokaupassa asiakaspalvelu paikalla 24/7. ”Kuinka voin olla avuksi” -kysymys pomppaa esiin oikeasta alakulmasta ennen kuin olet ehtinyt edes vilkaista tuotevalikoimaa. Verkkokaupassa on myöskin se hyvä puoli, että mikäli asiakaspalvelulle ei juuri nyt ole tarvetta, on se helppo vaientaa pienestä ruksista ilman sen suurempia tunnontuskia. - Toisin kuin kivijalkaliikkeessä, missä harvoin tavattavissa oleva myyjä ilmaantuu paikalle juuri silloin, kun hänelle ei ole tarvetta: ”kiitos, mutta minä vain katselen”, tuntuu takertuvan kitalakeen ja saa usein asiakkaassa aikaan pienen henkisen kiemurtelun.

Verkkokaupassa asiakkaan ei tarvitse edes kysyä myyjää avukseen nähdäkseen kaupan koko valikoiman, kiinnostavan tuotteen eri variaatiot sekä inspiroivia tuotteita, jollaisia asiakas ei olisi tullut itse edes ajatelleeksi. ”Saattaisit pitää myös tästä.” ”Muut tämän tuotteen ostaneet, ovat ostaneet myös tämän.” Niinpä. Näin kattava, nopea ja 100 prosenttisen tasapuolinen asiakaspalvelu on arkea hyvin harvassa netin ulkopuolella toimivassa ketjuliikkeessä, jos missään.

Ja entäpä sitten tuotteen ostotilanne? Verkkokaupassa asiakkaan ei tarvitse koskaan etsiä kassaa. Se löytyy nopeasti ja takuuvarmasti oikeasta yläkulmasta ja mikä parasta – ilman jonottamista. Nettikaupan kassalla olet asiakkaana aina seuraavaksi palveltavan asemassa. Isoissa ketjuliikkeissä jonottaminen kuuluu pakettiin: ensin jonotetaan asiakaspalvelua ja sen jälkeen mahdollisuutta maksaa ostoksensa.

ASIAKASTILAMARKKINOINTI LISÄÄ MYYNTIÄ

Asiakaspalvelututkimus 2016 mukaan 85 % suomalaisista on sitä mieltä, että asiakasviestintä parantaa asiakaspalvelua. Mikseivät suomalaiset ketjuyritykset sitten tee, mitä tehtävissä on?

Asiakastilassa tapahtuva viestintä on tehokkain keino taivutella ja ohjata potentiaalinen asiakas ostavaksi asiakkaaksi. Asiakastilamarkkinointi tavoittaa asiakkaasi siellä, missä he ovat kaikkein vastaanottavaisimpia viestinnällesi. Ammattimaisesti toteutettuna se ei myöskään ärsytä, vaan antaa lisätietoa, ohjaa ja opastaa – antaa kokemuksen laadukkaasta palvelusta.

Suurin osa ostopäätöksistä tehdään asiakastilassa - olipa kyse sitten myymälästä tai ravintolasta. Digital Signage 2015 -tutkimuksen mukaan digitaalisella asiakastilamarkkinoinnilla on

  • selkeä vaikutus myyntiin (4-50%)
  • se myös lisää brändin muistamista (40 %)
  • ja parantaa jopa 80 prosenttia asiakkaan myymäläkokemusta.

”SAATTAISIT PITÄÄ MYÖS TÄSTÄ”

”Saattaisit olla kiinnostunut myös tästä” -toiminnon ei tarvitse olla verkkokauppojen erityisoikeus. Koska isoissa ketjuliikkeissä ei ole resursseja myyjien värväämiseksi joka hyllyn väliin, tarjoaa digitaalinen asiakastilamarkkinointi loistavan vastineen mm. verkkokauppojen lisämyyntitoiminnolle. Pesuainehyllyn päädyssä tahranpoistovinkkejä esittävä video tai tahranpoistoainetta mainostava mainospätkä ei ole se ärsyttävä mainos, vaan oikean kohderyhmän tavoittava lisäinfo. Polkupyöräosaston isolla näytöllä pyörivä polkupyörien huoltoa opastava video puolestaan lisää asiakkaan kokemusta siitä, että häntä palvellaan asiantuntevasti.

VÄLTÄ SHOW ROOM -STATUS!

Luvattoman monessa ketjuliikkeessä kassalle jonottavat surffailevat kännykällään tai keskittyvät vaihtelemaan painoaan jalalta toiselle sen sijaan, että heille esitettäisiin jonotuksen aikana kiinnostavaa, asiakaspalvelukokemusta parantavaa sisältöä: viikonlopun ruoanlaittovinkkejä tai viimehetken ostohoukutuksia, jotka ovat saatavilla kassan yhteydessä.

Yhä useampi ketjuliike on jo onneksi vaihtanut pahvi-ständinsä digitaalisiin näyttöihin. Harmillisen usein läpi paistaa kuitenkin uudistuksen teknologiapainotteisuus: sisällöntuotanto sekä aito kohdentaminen ontuvat.

Tulosta tuottava digitaalinen asiakastilamarkkinointi on ajanmukaisen teknologian sekä ammattimaisesti suunnitellun ja tuotetun sisällön liitto. Ilman hyvää sisältöä huikeinkin teknologiaratkaisu on kuin majakka ilman isäntää.

Digitaalinen asiakastilamarkkinointi on ratkaisu, jonka avulla kivijalkaliikkeet pystyvät imitoimaan verkkokauppojen palvelurakennetta ja -logiikkaa. Koska kilpailu kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan tuskin ainakaan laantuu lähitulevaisuudessa, on ketjuliikkeiden syytä tarttua nopeasti modernin asiakastilamarkkinoinnin mahdollisuuksiin. – Ethän halua, että yrityksesi päätyy pelkäksi tuotteiden Show Roomiksi, josta haetaan käsin kosketeltava tuotetuntuma, mutta myyntipotin kerää joku ihan muu!

 

 

Kirjoittaja:

Sanna Suonpää
Markkinointi- ja asiakkuusjohtaja
Pinesker Media Company / Mediacone
 

Mediacone on markkinoiden ainoa digitaalisen asiakastilamarkkinoinnin kokonaisratkaisu: ainutlaatuinen palvelumme yhdistää asiakastilojen musiikin ja digitaalisten näyttöjen sisällönjakelun yhdeksi helposti hallittavaksi kokonaisuudeksi. Saat kauttamme myös ammattitaidolla tuotetut sisällöt, tekniset ratkaisut sekä mediamyyntipalvelun.